woensdag 10 maart 2010

Horpmaal, meeuwen en mijn overgrootvader Renwa

Vandaag gingen we wandelen in Horpmaal (een deelgemeente van Heers).

In het gaan viel me voor de zoveelste keer op sinds enkele jaren hoeveel meeuwen boven de velden vlogen. De eerste jaren dat we hier woonden, zag ik die vogels nooit.

Ze vlogen in het zog van een tractor die het land aan het bewerken was. Roger vroeg wat uitleg aan de tractorbestuurder, en die beweerde dat die meeuwen blijkbaar gemakkelijker voedsel (vooral insecten)  vonden net nadat  de grond was omgewoeld.

P3103936

(meeuwen achter een tractor, foto Roger)

Toch vind ik het raar dat ik die vogels pas sinds enkele jaren hier opmerk. Ik weet nog dat toen we pas naar hier waren verhuisd vanuit Antwerpen, het mij opviel dat ik nooit meer meeuwen zag! En dat ik warempel een soort heimwee kreeg naar de De Burburestraat in Antwerpen, vlak bij de stroom, waar ik die vogels elke dag zag voorbijvliegen!

In Horpmaal ligt de hoeve Renwa.
Tot we hier kwamen wonen, dacht ik dat mijn familie van vaders kant altijd Franstalig was geweest.

De oom van mijn vader, een missionaris in Indië,  had mij in een van zijn brieven wel erop attent gemaakt dat mijn grootvader stamde uit een Limburgse familie uit Tongeren, maar ik bleef denken dat mijn grootmoeder Franstalig was van huis uit.

Mijn grootmoeder, Marie Renwa, vertelde soms over haar vader die pachter was geweest op het kasteel van Alden Biezen, maar veel meer heb ik nooit vernomen over mijn verre familie.

Tot we hier kwamen wonen.

Eerst was er een kalender die mijn overbuurvrouw Marie-Claire me schonk: met allerlei wetenswaardigheden over de deelgemeenten van Heers. Daarin las ik over de hoeve Renwa in Horpmaal.

Ik werd nieuwsgierig want ik weet dat er in België maar één familie  Renwa voorkomt. En ik herinnerde me dat mijn vader nichten en neven (nichten en ‘kozijnen’ dus, zoals wij duidelijker zeggen in het Vlaams – dus kinderen van de zus van zijn moeder) had in Ulbeek (niet zo ver van hier). Toen we daar destijds op visite gingen, werd daar ook Frans gesproken.

Dus hebben Roger en ik, met de hulp van zijn tante Laure Leduc-Knaepen, die opgespoord (ik kende hun adres niet).

Ze bleken, tot mijn grote verbazing, Nederlands te spreken, en vertelden ons dat op die hoeve Renwa verre familie van hen en van mij woonde. Dat mijn overgrootvader, kort na het huwelijk van mijn grootmoeder, daar een poosje had gewoond

Via die nichten en neven kwamen we terecht bij een andere neef van mijn vader, al even Vlaams – of moet ik zeggen ‘Limburgs’? - in Neerrepen.
Die hetzelfde verhaal vertelde: mijn overgrootvader zou na Alden Biezen pachter zijn geweest op de hoeve in Horpmaal. Hij is uiteindelijk verhuisd naar Neerrepen waar hij inderdaad begraven ligt (we hebben zijn graf daar gevonden).

Ondertussen werden Roger en ik hier lid van Heemkunde Groot Heers. En merkten weldra dat de eigenaar van de hoeve Renwa ook lid was.

We hebben die heer en zijn lieve echtgenote enkele keren ontmoet en volgende maandag gaan we bij hen op visite met een bundel familiefoto’s.

Zijn grootvader was immers mijn overgrootvader!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten