vrijdag 9 april 2010

Roken en verkoudheden

Roger en ik, wij zijn te ‘tam’! Toen die spreker tijdens onze vergadering van Heemkunde het had over al die pijpen, zei hij terloops: ‘Vroeger dacht men dat roken beschermde tegen verkoudheden, terwijl het net omgekeerd is.’

Roger en ik hebben tegelijk ‘Dat is niet waar!’ gemompeld (en dus niet geroepen waardoor we niet echt gehoord werden).

Maar roken beschermt wel degelijk tegen verkoudheden! Ik merk steeds meer dat mensen die ophouden met roken de ene verkoudheid na de andere bronchitis krijgen! Ook mijn moeder die dat nu ontkent ondanks het feit dat ze tijdens het voorbije weekend weer een ‘valling’ heeft opgedaan (om het in het Vlaams te zeggen) en nu serieus aan het hoesten is!

Ik heb daar ooit over gesproken met mijn broer (apotheker) en die zei: ‘Dat is het beste bewijs dat roken slecht is: tabak doodt zelfs de beestjes’.

Ja, maar is dan ‘tabak die de beestjes doodt’ niet beter dan antibiotica die ook nuttige ‘beestjes’ doodt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten