woensdag 16 juni 2010

Subsidies: verloren geld?

http://lvb.net/item/8469

Ik had het eens over subsidies (zie http://jessymaesen.blogspot.com/2010/03/lezing-over-erfgoedcellen-georganiseerd.html ). Blijkbaar kosten die enorm veel aan de gemeenschap (zie link aan het begin van deze post), en niemand van de gesubsidieerden lijkt daar ooit over na te denken. Ik geef toe, ook de KVLS geniet subsidies. Ik heb echter enkele leden al verteld dat ik daar niet echt voor ben. Maar ze hebben gelijk: zonder dat geld zouden we niet kunnen bestaan. En zouden ze noch Oostland, noch de Limburgse monografieën kunnen uitgeven. Tenzij… zoals Roger en ik hebben bedacht: geen subsidies meer, maar ook het belastinggeld dat we nu daarvoor afgeven, niet hoeven te  betalen. En ieder gezelschap, elke vereniging zorgt dat ze geld krijgt van hun leden om te overleven. En die leden betalen zoveel minder belastingen dat ze voldoende geld overhouden om hun vereniging te spijzen.
Maar…  een van de argumenten van mensen die wel voor subsidies zijn, is dat sommige verenigingen/schrijvers/kunstenaars niet aan bod zouden komen zonder die toelage. Tja, dan is dat zo hé; want dat betekent dan dat ze weinig aanhang hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten