donderdag 3 maart 2011

Taallesje

http://hoeiboei.blogspot.com/2011/03/gepeperde-taaloefening-1-verander-alle.html

http://hoeiboei.blogspot.com/2011/03/taallesje-2.html

Hierboven twee links naar posts over spelling, en dan vooral over die fameuze DT-regel waartegen de fouten mij uitermate hinderen!

Iemand reageerde op de tweede ‘aflevering’ met: ‘Spelling en grammatica zijn bij uitstek de terreinen waar inferieure intellecten zich superieur kunnen wanen’. ( 3 maart 2011 17:50 ). Daar ga ik helemaal niet mee akkoord, en zeker niet wat deze materie betreft. Ik begrijp – omdat ik er zelf moeite mee heb misschien? – dat je niet weet of  je ‘pannekoeken’ of ‘pannenkoeken’ moet schrijven, of het is ‘van daaruit’ of ‘vandaar uit’, omdat daar de uitleg niet veel te maken heeft met logica (vergis ik me, Raymond? Leg het me dan even uit, maar zeg niet: ‘je voelt toch dat…’), maar deze uitleg is heel eenvoudig, heel logisch en wie die niet kan onthouden is ofwel van slechte wil, ofwel iemand die zijn intellect niet heeft leren te gebruiken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten