zondag 8 mei 2011

Hoeve Renwa op een zomerse lentedag

Na weer een wandeling in Bommershoven hadden we allebei dorst (het was dan ook zomers warm vandaag).

P5087539(Foto Roger)

Roger stelde voor iets te gaan gebruiken op het binnenplein van de Hoeve Renwa in Horpmaal.

Net toen we het binnenplein opkwamen, ontmoetten we Liske, de vrouw van mijn ‘achterkozijn’ Nestor Renwa, die hun woning buitenkwam. Ze raadde ons aan bij hen binnen te gaan: Nestor was daar, en zij zou zich een beetje later bij ons voegen. Maar onze bedoeling was natuurlijk niet bij die mensen op visite te gaan, dus nodigden we ze uit samen met ons iets te drinken op het binnenplein, onder een parasol, goed beschut tegen de zon.

Daar vertelde Nestor over het boerenleven, over verschillende teelten, over vroeger, over de familie. Maar het eindigde weer met conversaties over leven en dood, over religie, en zelfs politiek. Ik waande me weer in gesprek met vader en zijn broers, de zonen van mijn grootmoeder Renwa. Met hen draaiden de conversaties ook vaak uit op al die thema’s. Het werden een paar aangename uurtjes op dat binnenplein. En, wat ik niet wist: ze hebben daar van dat lekkere  Quintine-bier, dat we hebben leren kennen bij onze vrienden uit Ronse.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten