woensdag 3 augustus 2011

Weer eens over subsidies

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/mensen/ramsey-nasr-de-kunsten-moeten-dood/article-1195075485361.htm

Enkele persoonlijke opmerkingen bij wat ik deze avond las (zie link hierboven).

Akkoord dat we mensen die het echt moeilijk hebben, helpen. Maar waarom zouden we allemaal geld moeten besteden aan kunstenaars zodat ze hun hobby kunnen uitoefenen? Omdat ze, omwille van hun hobby, zo belangrijk zijn geworden dat ze ondersteuning nodig hebben?

Want, sorry voor al wie zich “kunstenaar” noemt, “kunst” kan in deze maatschappij alleen het product zijn van “vrije tijd” .  Dus: een hobby. Moet dan iedereen mee betalen voor de mensen die van hun “hobby” een bezoldigd hoofdberoep willen maken?

Ik weet het, ik ben lid van de KVLS, en die vereniging ontvangt, net als zoveel andere, subsidies. Heel weinig, maar toch…

En toch ben ik eigenlijk tegen die subsidies voor schrijvers, kunstenaars enzovoort. En niet alleen omwille van wat ik hierboven schrijf, maar  ook omdat de begunstigden daardoor hun vrijheid van spreken verliezen.

Al moet ik toegeven dat ik het zelf heel “tof” zou vinden als ik belangrijk genoeg zou gevonden worden om subsidies te krijgen!

Ik ben al aan het nadenken aan wie ik dan het geld zou uitdelen! Glimlach

Geen opmerkingen:

Een reactie posten