dinsdag 29 mei 2012

Elena “spreekt” en speelt

Toen we haar kwamen afhalen bij Lutti wilde Elena eerst niet meekomen. Ze toonde me weer het speelgoed waarmee ze had gespeeld, maar begon zowaar te wenen toen ze het moest teruggeven aan haar onthaalmoeder en afscheid van haar nemen!

Zodra we samen naar de auto liepen, droogden de tranen echter op en begon ze weer de hele tijd te vertellen. Ik vind het zo jammer dat ik zo weinig ervan begrijp. Af en toe denk ik een woord te herkennen, maar niet vaak. Onze dochter denkt zelf ook dat ze er meer zou van verstaan als ze elke dag langer bij Elena was. Binnenkort is het vakantie en krijgt ze daar de kans toe. Benieuwd of ik dan ineens een hele “Elena-woordenschat” zal moeten leren zoals Nany destijds moest doen. Ik was immers wel constant bij de “kindjes’ en begreep al gauw wat ze bedoelden met hun soms rare klankcombinaties. En ik had voor mijn moeder een woordenlijstje opgesteld zodat zij hen ook zou begrijpen als ze bij haar waren.

Het was prachtig weer bij Elena; we hebben dan ook praktisch de hele tijd buiten gespeeld. Kiekeboe, met de bal, met de kommetjes, met haar vliegtuig en met water: we waren op een zeker ogenblik allebei kletsnat! We hebben ook gelezen, naar de bloemen, vogels en auto’s gekeken… En naar overvliegende vliegtuigen. Twee keer hoorden we er een overvliegen en zag ik weer die blik in haar ogen die verraadt dat ze een beetje angstig is. Dan komt ze ook meteen op mijn schoot zodat ik haar kan geruststellen. De derde keer dat ik hetzelfde geluid hoorde, speurde ik de lucht af en toonde haar het toestel. Een vierde vliegtuig zagen we niet, maar hoorden we wel. Weer keek ze mij aan met dezelfde blik, ik nam haar op schoot en zei dat het een vliegtuig was, en warempel, ze lachte. Daarna vroeg ik haar waar haar eigen vliegtuig was, en ze toonde het mij. Maar het geluid dat uit dat vliegtuigje komt is muziek, geen  motorgebrom!

We hebben ook telkens buiten kunnen eten: pas tegen bedtijd zakte de temperatuur een beetje en kwamen er stapelwolken op. Weer ging Elena heel gemakkelijk slapen na haar toilet en een verhaaltje.

We hebben ginds geen regen gehad… Maar onder weg naar huis zagen we dat het op veel plaatsen wel geregend had. En hier zelfs heel fel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten