donderdag 3 mei 2012

Vakwerkhuis in Berlingen en kasteel Hulsberg in Borgloon

Nadat we een beetje hadden schoongemaakt (nog maar een klein deel van het huis: mijn rug liet zich daarna weer voelen) zijn we naar Berlingen gereden. Roger wilde immers nog eens inspecteren hoever het zat met de heropbouw van dat vakwerkhuis. Het vordert: nu staan er al binnenmuren in cellenbeton. Ik heb dat materiaal al vaak ontmoet in vertalingen, en het zou heel gemakkelijk te plaatsen zijn!

Daarna reden we naar Hendrieken, waar we een lus van een dik half uurtje maakten naar het Borgloonse kasteel “Hulsberg” en terug. In dat kasteel heeft mijn vroegere Franstalige cursiste Chantal Jadoul zaliger nog  gewoond.

Na het overlijden van haar echtgenoot heeft Chantal het kasteeltje verkocht, is ze verhuisd naar een villa in Heers en kwam ze terecht in mijn lessen “initiatie Nederlands”. Ze was vol goede wil, maar bracht er niet veel van terecht! Misschien lag dat aan haar leeftijd? Ze was toen immers ongeveer 79 jaar.

Eens had ze ons en andere cursisten bij haar thuis uitgenodigd op een “apéritif dinatoire”. Later (of was dat nog daarvoor?) was ze ook eens hier komen eten, samen met dezelfde cursisten. Aandoenlijk was het hoe ze probeerde Nederlands te spreken. Het lukte haar gewoon niet (terwijl bijvoorbeeld de Albanese gasten dat heel goed deden).

Later, toen de lessen al een heel poosje afgelopen waren, belde ze me eens op: ze was weer verhuisd. Nu woonde ze in een echte windmolen! Maar kort daarop is ze overgegaan.

Eigenlijk wilde ik aan deze post enkele foto’s van Roger toevoegen, maar Live Writer crashte telkens als ik daarmee wilde beginnen. Ik heb mijn pc vier keer af en aan gezet om opnieuw te proberen, tevergeefs. Dan maar zonder foto’s.

Jongens, weten jullie aan wat dat kan liggen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten