dinsdag 24 juli 2012

Tevergeefs zoeken naar de burcht van Kolmont

Weer prachtig weer vandaag. Tussen vertaalwerk en boodschappen door gingen we nog eens op zoek naar de Kolmont-burcht. Die zie je  bovenop een heuvel in Neerrepen, aan de overkant van een  kasteeltje uit de 19de eeuw.

P7242551m Foto Roger

We hebben al vaak geprobeerd, maar zijn er nooit bij geraakt. De laatste keer dat we ernaar zochten was in mei.

Deze keer stond het hek, waarvan wij toen dachten dat het de weg afsloot die ons rechtstreeks naar de burcht zou brengen, groot open. We begonnen dus aan onze tocht. Dat pad liep echter dood aan de voet van de beboste heuvel en voor een wei.

P7242550m Foto Roger

De heuvel zijn we wel nog even opgeklommen maar doordat er zoveel vegetatie groeit, hadden we helemaal geen zicht meer op de ruïne, wisten we niet meer hoe we ons moesten oriënteren tussen al die bomen en zijn we dus maar terug naar het pad afgedaald.  In het terugkomen naar de grote weg zag ik op het geopende hek een verbodsplaatje. We hadden het niet opgemerkt in het gaan, maar dat betekent dat we onze zoektocht zeker nooit meer langs daar zullen beginnen.  Ik vrees dus dat we die Kolmont-burcht nooit van dichtbij zullen zien (we hebben al gezocht op google maps, nergens een pad er naartoe te bespeuren). Die gedachte heeft voor mij wel een  romantische connotatie: een onbereikbaar kasteel vind ik iets sprookjesachtig hebben.  

Terwijl we terug naar de auto liepen, zagen we een eigenaardig verkeersbord:

P7242552m Foto Roger

Betekent dat dat er alleen bochten zijn als het regent of vriest? Glimlach

We reden terug naar huis, ik werkte nog even verder aan het schoonmaken van die Duploblokken en maakte spinazie met kikkererwten klaar. Deze keer met spiegelei (gebakken door Roger).

Ook nog even gebeld met onze dochter: ik zal haar de helft van de Duploblokken geven. Elena is per slot van rekening veel vaker bij haar dan bij ons Glimlach en ik merk dat we er heel veel hebben.

7 opmerkingen:

  1. Dag,
    Ik ben vorige week ook op zoek gegaan naar de burcht en deze ligt er wel degelijk...Jullie waren id buurt. Ze ligt op de heuvel verdoken achter de wilde begroeing...Ze is best te bereiken als je de heuvel langs rechts/tegenwijzerzin rondloopt, dan zie je ze ad linkerkant liggen.
    Als je me je email/facebook geeft zal ik wat meer info bezorgen...
    Groeten, willemdouven@yahoo.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb je een e-mail gestuurd destijds, nadat ik jouw reactie had gelezen. Ik vermoed echter dat je die niet hebt aangekregen?
      Uiteraard zouden we graag wat meer info krijgen!
      Groetjes,
      Jessy

      Verwijderen
    2. Beste,
      Ben een tijdje geleden zelf ook opzoek gegaan naar de burcht en heb deze ook kunnen bezoeken. Was nie gemakelijk om er te geraken maar ik geef nie op en ben er uiteindelijk geraakt heb mooie foto,s kunnen maken. Er zou ook een ondergrondse gang moeten zijn maar heb ik nog nie gevonden ga binnenkort nog eens kijken
      Als je foto's wilt stuur gerust een mailtje michael_deglein@hotmail.be

      Verwijderen
    3. Beste,
      Ben een tijdje geleden zelf ook opzoek gegaan naar de burcht en heb deze ook kunnen bezoeken. Was nie gemakelijk om er te geraken maar ik geef nie op en ben er uiteindelijk geraakt heb mooie foto,s kunnen maken. Er zou ook een ondergrondse gang moeten zijn maar heb ik nog nie gevonden ga binnenkort nog eens kijken
      Als je foto's wilt stuur gerust een mailtje michael_deglein@hotmail.be

      Verwijderen
    4. Dat ik jouw reactie nu pas vind! Sorry hoor! Ik stuur je een mailtje!

      Verwijderen
  2. Beste;

    ik zo ook graag deze burcht eens bezoeken is er langs de heideweg geen ingang langs daar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben die toegang veel later wel gevonden, maar die burcht blijkt privé te zijn (poortje was even open en wij wisten niet dat het privé was :-).

      Verwijderen