maandag 13 augustus 2012

Nieuwe buren

Toen we eind juni terugkwamen van onze reis, bleken we nieuwe overburen te hebben. Ze wonen vlak naast Marie-Claire in een huurhuis, waarvan het OCMW de huur betaalt.
Jullie hebben het al begrepen, ze zijn vreemdelingen en (zogezegd?) vluchtelingen. Die wel met een dure auto rijden.

Volgens Marie-Claire zijn het Kroaten. De buren klagen: de nieuwkomers vallen hen constant lastig met allerlei vragen om sommige (nee, veel) zaken uit te lenen, die ze daarna maar met veel vertraging en na aandringen teruggeven. En het gaat zelfs verder: ze palmen  gewoon in wat hen interessant lijkt in de tuin van hun buren.

Ik klaag ook: terwijl het in onze straat zo rustig was tot nog toe, worden we nu geregeld gewekt door heel luide Turkse muziek. Zijn ze wel Kroaten?

Van waar ze komen heeft eigenlijk geen belang, wel het feit dat ze zich niet aanpassen. En dat ze van ons profiteren! Als ze werkelijk alleen van het OCMW leven, zouden ze zich niet zulke auto kunnen permitteren!

Ben ik nu racistisch? Misschien wel als ik toegeef dat ik niet hou van profiteurs!

Er zijn bij onze eigen mensen zoveel daklozen, mensen die in armoede leven, die het moeilijk hebben: krijgen die een gratis huis ter beschikking? Natuurlijk niet! Krijgen die gratis een televisietoestel (jawel, mijn vroegere cursisten, die bijna allemaal van het OCMW leefden, hadden allemaal een tv gekregen!), natuurlijk niet! 

In een huis is maar plaats voor een welbepaald aantal mensen, zou hetzelfde niet gelden voor een land?

Maar ik heb de nieuwe buren nog niet ontmoet, dus wil ik geen oordeel vellen over hen persoonlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten