donderdag 2 mei 2013

Prachtige dag ondanks de weersvoorspellingen

Er was voor vandaag regen voorspeld maar die hebben we niet gezien.  Integendeel, ondanks de lichte nevel was het prachtig weer. Nadat ik even was gaan buurten bij Marie-Claire maakten we onze dagelijkse wandeling in de velden rond Oleye (Liek in het Nederlands). Een heel uur rust en stilte (behalve dan het geroep van ontelbare kieviten. Zijn ze aan de bescherming van hun nesten toe?)

Vandaag vlogen opvallend veel van die vogels boven de akkers!

 

We liepen niet door fruitplantages, dus zagen we weinig bloesems maar ook geen toeristen. Glimlach

Ik genoot ontzettend van onze rustgevende wandeling (weer geen mens ontmoet).

P5024071

P5024072

P5024074 Foto’s Roger

We hebben het tijdens onze laatste wandelingen nog meegemaakt, maar ik wilde het er niet constant over hebben… En daarbij, het gebeurt zo vaak dat Roger meestal zelfs de moeite niet meer doet om er een foto van te maken. Deze keer gebeurde het weer… En nu heeft Roger er wel een foto van gemaakt. Wat er dan wel is gebeurd? We kwamen weer een eenzame schoen tegen! Glimlach

P5024073 Foto Roger

Thuis, terwijl onze stoofschotel met lamsvlees (eindelijk) stond te sudderen, belde ik even met mijn moeder. Die me vertelde dat zij op 30 april wel heeft gekeken naar de troonwissel in Nederland. Ik begrijp wel dat het iets sprookjesachtig heeft, en zoals mijn tante-vriendin zegt: ieder zijn mening… Maar toch: al die luister, die mooie kleren enzovoort, wie betaalt dat uiteindelijk? Waarvan leeft dat soort mensen? Van ons geld toch? Ook al komen zij wat sympathieker over dan de leden van ons koningshuis, ze blijven toch parasieten, of niet?  

Onze stoofschotel was heerlijk! In feite heb ik hetzelfde klaargemaakt als wat we bij onze vrienden in de Ardennen aten vorige zaterdag. Alleen (ik heb geen tajine) heb ik het bereid in een klassieke stoofpot, en we proefden eigenlijk geen verschil (ook al had ik de hoeveelheid boter veel meer dan gehalveerd in functie van het dieet van Roger).

Echt, dat gerecht – dat ik serveerde met couscous - is een aanrader! Ik kopieer het recept (speciaal voor jou, Françoise) even hieronder:

Mrouzia, Lam Tajine met Rozijn en Amandel

Ingrediënten:

  • 400 gr. lamsvlees
  • 1 ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 kaneelstokje
  • 1 tl. ras el hanout
  • 1 tl. gember
  • zout
  • peper
  • 1/2 tl. kurkuma
  • snufje saffraan
  • 100 gr. boter
  • water
  • 1 kopje rozijnen
  • 2 eetl. honing
  • 1/4 kopje gepelde amandelen
  • 1 tl. kaneel

Bereiding:

  1. Voeg wat water toe aan het kopje rozijnen zodat ze vast wellen
  2. Bak het vlees aan in een pan met dikke bodem en voeg ui en knoflook toe en de specerijen
  3. Voeg de boter toe en kook 15 minuten
  4. Voeg een paar kopjes water toe en laat het geheel 2 uur sudderen
  5. Voeg de rozijnen, amandelen, honing en nog een theelepel kaneel toe
Kook nog een 20 minuten door, zodat er en dikke saus ontstaat

 

Ik heb dus wel, in plaats van 100 gram boter, een goede scheut olijfolie en slechts 10 gram boter gebruikt (voor een gerecht waar we twee dagen zullen van eten). Maar echt, het is overheerlijk!

Dochtertje, probeer het misschien ook eens in jullie tajine!

2 opmerkingen:

  1. Josiane,
    Bedankt dat ge aan mij denkt bij zo'n mooi en lekker gerecht. Ook ik eet dat graag, Nononc daarentegen is daar niet zo gek op. Graag wil ik dat eens maken, maar bezit al die ingrediënten niet, en soms zie ik er tegenaan om die te kopen, ze blijven te lang liggen.

    Kusje,
    Françoise

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als een van de twee dat niet graag eet, is het aanschaffen van die ingrediënten inderdaad vaak verloren geld! Kusje.

    BeantwoordenVerwijderen