dinsdag 28 mei 2013

Willy Lens is overgegaan!

We kregen vandaag een telefoontje van Mieke, een van onze Leuvense vriendinnen die (dat weten we nog niet zo lang) een verre nicht blijkt te zijn van Roger. Willy Lens is gisteren overleden.

Ik heb de advocaat Willy Lens leren kennen in het zog van Dirk Lambrechts (en hij kende hem via onze vriendin Anny).

Willy was veel ouder dan wij (hij was geboren in 1929, in hetzelfde jaar als mijn vader) maar toch was het heel aangenaam praten met hem telkens als we hem ontmoetten (meestal in de Gambrinus, in Leuven).

Nadat Roger en ik verhuisden naar Antwerpen, en later naar Limburg, verloren we Willy een beetje uit het oog (hij was niet iemand die mensen thuis bezocht: je werd verondersteld te weten dat hij op bepaalde uren voor iedereen beschikbaar was in de Gambrinus).

Daar hebben we hem nog enige keren ontmoet toen we in Leuven waren, en ook op sommige begrafenissen (hoewel hij, eigenaardig genoeg, niet aanwezig was op de uitvaart van zowat zijn beste vriendin, Anny De Ro).

Hij had (dat weet ik van nog een andere vriendin) enkele van mijn boeken gelezen en vond ze heel goed.

Dat vertelde hij ook aan onze Spaanse schoonbroer. De laatste keer dat hij hier was samen met zijn echtgenote, de zus Maggy van Roger, vertelde Lorenzo mij immers dat hij zich vaak ophield in die Gambrinus als hij daar Willy Lens zag zitten, en dat er dan onder andere over ons en Dirk Lambrechts werd gesproken, en over mijn schrijfsels. Ik vroeg Lorenzo die dag Willy speciaal mijn groeten te doen de volgende keer dat ze elkaar zouden ontmoeten, en ik vroeg mezelf toen af of we (Roger en ik dus) eens niet zouden kunnen kuieren in Leuven, langs de Gambrinus wandelen rond het uur dat Willy daar “receptie” houdt, om hem nog eens te ontmoeten… Maar de tijd daarvoor ontbrak ons.

Eigenaardig genoeg dacht ik gisteren namiddag, tijdens het bezoek van Nononc en Françoise, nog heel even aan hem: op een zeker ogenblik bedacht ik dat kinderen je toch enigszins aan huis ketenen (maar eigenlijk vind ik dat niet erg met jullie hoor, Elena en Matthias! Glimlach) en dat we anders, als we toch in het Leuvense waren, misschien even langs de Gambrinus waren gewandeld, in de hoop Willy daar te ontmoeten.

Daar zullen we nu dus niet meer hoeven op te hopen! Bedroefde emoticon

 

19840600010 In 1984, met Willy Lens, Ad Vander Ven, Dirk Lambrechts en Els Baeten  die ons allemaal al verlaten hebben (foto Roger)

4 opmerkingen:

  1. Wij hebben die ook nog gekend, Willy Lens. Zat ook regelmatig in Café de Grillekes aan de Naamsepoort. Nog een tijd met zijn mama zelfs. Ja.... Er is een tijd van komen en gaan voor iedereen. Maar toch een mooie leeftijd gehaald.
    Kusje
    Francoise

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi stukje over mijn oom. We zullen hem allemaal missen. Hij was een bijzonder man.

    BeantwoordenVerwijderen