vrijdag 12 juli 2013

Weer eens op zoek naar watermolens

Ze zijn echt fascinerend! Dus vroeg ik aan Roger of we vandaag zouden zoeken naar de Nieuwmolen in Alken en de dorpsmolen in Stevoort (zie reactie op de post waar de link hierboven naar voert).

Die Nieuwmolen hadden we al gezien, beweerde Roger. Ik kon het mij niet herinneren (ik  had ernaar gegoogeld en herkende hem helemaal niet). Maar Roger kon het bewijzen aan de hand van zijn foto’s: in 2009 waren we inderdaad daar.

Toch reden we er naartoe. Onderweg zochten we in Hoepertingen even naar de  Hoenshovenmolen. We hebben hem uiteindelijk gevonden (het gebouw kenden we, maar we wisten niet dat het vroeger – nu nog? - een molen herbergde).

Hoepertingen, Hoenshovenstraat: de Hoenshovenmolen is thans een hotel "De verborgen Parel"

Hoepertingen, Hoenshovenstraat: de Hoenshovenmolen is thans een hotel "De verborgen Parel" Foto’s Roger

De Nieuwmolen in Alken herkende ik helemaal niet. Wat een zeefgeheugen heb ik toch!

Alken, gehucht Terkoest, Molenstraat: de Nieuwmolen Foto Roger

Daarna reden we naar Stevoort. Waar we gemakkelijk de  Dorpsmolen vonden. Helaas stond de molen achter een woonhuis en we durfden niet zo goed het erf opgaan. Dus wandelden we wat rond in het dorp en stonden we versteld van de vele prachtige gebouwen voor zulk relatief klein dorp. Qua verkeer vond ik het er wel te druk.

Stevoort, Sint-Maartensplein: de dorpsmolen Woonhuis voor de Dorpsmolen

P7124693

P7124695

P7124697

P7124698

P7124713

Stevoort: instituut Mariaburcht Foto’s Roger

De mooie kerk was open en we gingen er even binnen.

P7124709

P7124702

P7124707 Foto’s Roger

Toen we na een klein uurtje terug naar de auto liepen, en weer voorbij de Dorpsmolen kwamen, ging Roger toch even de oprijlaan op. Hij geraakte in gesprek met de molenaar die hem toeliet foto’s te maken en speciaal voor ons zelfs even de molen in werking stelde.

Stevoort, Sint-Maartensplein: de dorpsmolen

Stevoort, Sint-Maartensplein: de dorpsmolen

Stevoort, Sint-Maartensplein: de dorpsmolen Foto’s Roger

Roger heeft dat werken van de molen ook heel even gefilmd

 

… maar niet perfect dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten