vrijdag 11 april 2014

Wommersom en Oplinter

Na nog wat huishoudelijk werk waarmee ik jullie niet weer wil lastig vallen (hoewel het mijn rug weer pijn deed) wilde Roger zoeken naar de watermolen van Oplinter (deelgemeente van Tienen).

We kwamen eerst terecht in Wommersom, deelgemeente van Linter. Ik merkte meteen dat dit niet de eerste keer was, terwijl Roger echt dacht dat we daar nooit waren. Thuis gaf hij mij gelijk, afgaande op zijn fotoverzameling.

Deze foto’s maakte hij vandaag: van de kerk die we allebei niet mooi vonden, en van de pastorie die we wel mooi vonden:

P4110350

P4110352 Foto’s Roger

Rondwandelen in Wommersom leek ons (eerst - lees verder) niets; dus reden we meteen door naar Oplinter. Waar we de molen onmiddellijk vonden aan het einde van een doodlopende straat.

P4110361

P4110362 Foto’s Roger

We dachten wel even te kunnen wandelen op een pad dat langs de zijkant van die molen liep, maar ook dat liep dood.

Buiten die molen en een boerderij rond het terrein waarvan een  ontzettend lange muur stond (en dat intrigeerde ons) vonden we Oplinter echt niet boeiend.

P4110369

P4110370 Foto’s Roger

Dus reden we terug naar Wommersom, we hadden daar immers aan de kerk een bewegwijzerde wandeling zien beginnen.

Jawadde (zeggen ze in Antwerpen)!  De bewegwijzering viel al weg na de eerste straat die we moesten inslaan! Op goed geluk liepen we verder, eerst een hele poos langs weinig inspirerende straten om uiteindelijk toch in velden uit te komen. Toen werd de wandeling aangenamer…

P4110190 Deze struik geurde enorm lekker, maar wat is het? Het parfum leek op jasmijn.

P4110192 Eigen foto’s

… behalve dat toen we eindelijk nog een bewegwijzering vonden, die ons voerde naar een doodlopend pad. We moesten dus helemaal op onze stappen terugkeren! Uiteindelijk hebben we iets meer dan een uur gestapt: Roger heeft dus voldoende beweging gekregen.

Thuis (en onderweg ook) enkele telefoontjes van een “kindje”, maar daar ga ik niet over uitweiden.

En, ook thuis, na het avondeten, een uitnodiging voor de presentatie van het volgende boek van KVLS-lid Luis Ruiz, waar we jammer genoeg niet naartoe zullen kunnen.

Ik vertel er later wel meer over, maar nu alleen dit: ik heb zelf dat manuscript jaren geleden nagelezen en echt, dat boek wordt een aanrader! Ik wilde dat ik in het Nederlands kon schrijven zoals Luis (hij is een Spanjaard)!

2 opmerkingen:

  1. U wandelde langs de oude abdij Maagdendal. Na de franse revolutie vervallen tot boerderij en momenteel bewoont door eigenaar veearts Jules Kumpen. EEn erg mooie merkwaardige site.

    BeantwoordenVerwijderen