donderdag 5 juni 2014

Naar Saint-Yrieix (Limousin)

Dinsdag 3 juni 2014

Ik heb het gisteren vergeten te vertellen: we werden op ons perceel onthaald door een vink (en tot na middernacht hoorden we vogels fluiten). Deze ochtend werd ik door dezelfde (vermoed ik) vink gewekt.

Na een snel ontbijt en ons toilet begonnen we alles weer in te pakken om verder naar het zuiden te reizen. Onze GPS wilde ons naar Lyon voeren om zo, via zoveel mogelijk snelwegen, uiteindelijk in Montpezat te geraken. Dat vonden we een veel te grote omweg en dus stelde we haar zo in dat ze zeker tolwegen zou vermijden en als einddoel gaven we dus Montpezat de Quercy. Hoewel we vermoedden dat we niet zo ver zouden geraken.

Onze reis ging dus voor een groot deel via gewone wegen. Veel trager maar veel aangenamer dan snelwegen. We reden dwars door Auxerre en dan richting Bourges door een zacht golvend landschap dat een beetje leek op Haspengouw, maar dan veel grootser. Onderweg kregen we enkele regendruppels.

Na een paar korte haltes (we aten onderweg weer fruit en nootjes) en nadat we om 13:45 uur de Loire met zijn roze strandjes hadden overgestoken in La Charité sur Loire deden we onze boodschappen in  een Lidl. Een karton preisoep, sla en wat vis, en wijn. Deze avond wilden we immers niet op restaurant gaan.

Vlak daarna betrok de lucht en kregen we een korte regenbui. En nog iets later reden we, onder Chateauroux, de snelweg op. Om 16:40 uur reden we de Pays d’Oc en de Limousin binnen. Na nog een sanitaire halte op de “aire de Beaune les mines” namen we de uitrit naar Saint-Yrieix la Perche. We hadden immers gezien dat daar een camping was aan een meer.

Na een hele poos een lange, rechte, eentonige weg te hebben gevolgd, werd het landschap echt idyllisch.

De camping echter leek ons nogal groot en nogal ver van de stad. Toch gingen we een kijkje nemen. De uitbater legde uit via welke wegen je heel snel in het stadje geraakt, de prijs was heel schappelijk (13,50 euro per nacht voor ons beiden), Roger was wat moe van het rijden: we beslisten het er toch op te wagen.

Tijdens onze inschrijving heeft de uitbater ons zoveel verteld over de stad en de streek, ons zoveel folders gegeven  dat ik de indruk kreeg dat we hier wel een week zouden kunnen doorbrengen. Helaas, we willen naar Spanje, dus zal het waarschijnlijk maar een dag worden. Misschien een idee voor wanneer we niet meer kunnen rondtrekken?

We installeerden ons en beseften dat de camping echt niet onoverzichtelijk is. We zitten vlak bij het heel nette sanitair en hebben een ruim perceel waar we weer veel vinken horen zingen. Het viel ons voor het eerst op dat hun lied echt verschilt van vink tot vink.

P6030538  Eigen foto’s

We aten en vonden de soep niet lekker (te veel aardappelen en spinazie in een zogenaamde preisoep) en reden naar het stadje waar we een poosje in het middeleeuws gedeelte rondliepen. Inderdaad echt heel mooi met de kerk en de donjon, de vakwerkhuizen en de huizen in de steen van de streek!

P6030975 Foto’s Roger

Helaas, de camping heeft maar een nadeel: Wifi reikt maar toch vlak bij het onthaal (en deze avond werkt het al helemaal niet). Ik kan dit dus weer pas later posten.

Op dit moment (24 uur) worden we vergast op een krekelconcert!