zondag 15 juni 2014

Valladolid

Zaterdag 14 juni 2014

Vandaag vond de uitvaartdienst voor Richard Rochus plaats. We hebben aan jou gedacht, Ingrid!

We waren nog aan onze brunch bezig (we konden uitslapen) toen we werden aangesproken. Onze tweede Nederlandse buren uit Plasencia! Ze kwamen pas aan op deze camping, ook op de vlucht voor de hitte in Extremadura. We praatten wat: het zou om middernacht nog 32°C geweest zijn in Plasencia! Ze zijn al overgrootouders en hij is 74 jaar (ik schat haar twee of drie jaar jonger). Ze waren op zoek naar een goed plekje en kwamen uiteindelijk weer naast ons terecht! Hij raadde ons meer naar het Noorden een camping dichtbij Santander aan, maar ik denk niet dat wij die weg zullen opgaan.

We deden onze boodschappen en toen we de bar passeerden, ging mijn GSM weer even spontaan online: het was 28°C in Tordesillas. Heel aangenaam, ook dankzij een zacht briesje.

Ik wilde vandaag graag naar Valladolid. Dat zouden we doen na de siësta, omdat we uit ervaring wisten dat voor 17 uur de stad doods is. We vertrokken om 16:30 uur en kwamen precies om 17 uur aan op de Plaza de España, waar we de auto achterlieten.

P6141142 Foto Roger

We liepen naar de Plaza de Zorilla omdat we een plattegrond van de stad wilden vragen in het bureau voor toerisme. Vandaar stapten we naar de Plaza Mayor.

P6140063  Eigen foto’s

P6141145  Foto Roger

Lang geleden dronken we daar iets in het Cafe del Norte, dat enkele jaren geleden volledig vernieuwd werd. Nu liepen we eerst verder naar de kathedraal. Daar werden we aangesproken door wat ik meende studenten te zijn die ons aanraadden naar de veel mooiere San Pablokerk te wandelen. Inderdaad veel mooier, maar we bleken die al te kennen.

P6141154  Foto Roger

In die buurt bezochten we in een museum een prachtige tentoonstelling over de invloed van El Greco op hedendaagse kunstenaars.

P6141152  Foto’s Roger

We kuierden verder, langs het geboortehuis van Felipe II, langs het huis van Cervantes, bewonderden de mooie paleizen en balkons, en zagen dat er een bruiloft ging plaatsvinden in een van de kerken (ik denk dat we dat al telkens hebben meegemaakt in Valladolid).

P6141161  Foto’s Roger

Uiteindelijk gingen we iets drinken op de Plaza Mayor (nee, niet in het Cafe del Norte, want dat lag toen niet in de schaduw). Heel veel volk op de Plaza, en veel spelende kinderen. Heel veel lawaai ook, want Spanjaarden hebben de neiging om veel en door elkaar te praten waardoor ze luid moeten spreken om aandacht te krijgen.

Hoewel Valladolid niet echt een kleine stad is, hou ik ervan. ‘Je zou er uren in kunnen rondlopen’, zei Roger en ik stelde voor morgen terug te komen… Of hij daarop zal ingaan, is echter een andere vraag! :-)

We liepen terug naar de auto en reden terug naar Tordesillas (ik vergat te vertellen dat ik onderweg naar en van Valladolid heel veel zin had om nog even halt te houden in Simancas, maar tja, een mens kan niet alles zien op één dag). Bij het verlaten van Valladolid zag ik ergens dat het 34°C zou zijn. Die indruk had ik helemaal niet, misschien dankzij het briesje.

In Tordesillas gingen we eten op de Plaza Mayor. Daar (dat zag ik aan een apotheek) was het nog maar 24°C, en de wind maakte dat het koeler leek.

We aten om 21 uur (en ik zag nog niemand anders eten op dat uur, hoewel er heel veel volk zat op de terrasjes en heel veel kinderen speelden) elk een menu voor 10 euro. Roger nam entremeses variados (helaas waren het alleen – lekkere - vleeswaren), ik artisjokharten met hesp en look; daarna voor mij kip in olijfolie gebakken met look (en frieten die ik niet opat) en voor Roger gebakken ei met chorizo (en frieten). Daarbij (in de prijs begrepen) een fles wijn en een fles gaseosa en als dessert elk een sinaasappel die we mee naar de camping brachten: die kon onze maag echt niet meer aan!

Om iets over tien keerden we terug naar de camping en toen was ik blij dat ik mijn vestje bijhad. De 22°c die de apotheek nog afficheerde, leken veel kouder door de wind die was toegenomen. Op de Plaza nog steeds evenveel mensen die gewoon iets dronken of tapa’s aten en spelende kinderen! Het lijkt wel of hier niemand voor 22:30 uur aan het avondeten denkt! :-)