maandag 29 december 2014

Ik ben op pensioen, hoera!!!

Gisteren geen wandeling. Roger voelde zich een beetje griepachtig en ik heb dus niet aangedrongen. Het was dan ook zo vreselijk koud!  Toch kregen we de eerste sneeuw pas deze nacht. Het dunne witte tapijt was wel mooi deze ochtend, maar ik was blij dat het al verdwenen was toen we boodschappen zouden doen.

Nog voor die boodschappen kregen we het bezoek van de facteur! Met mijn eerste pensioenuitkering (vanaf volgende maand wordt dat bedrag rechtstreeks op mijn bankrekening overgeschreven en hoeft die postbeambte dus niet meer speciaal voor mij de kou te trotseren).  48 euro en 42 eurocent krijg ik nu elke maand! Glimlach

Als ik mijn kleine gezinsbijdrage (via mijn vertalingen) dus laat vallen, missen we heel veel inkomsten, want Rogers pensioen werd verminderd met ongeveer de helft van wat ik nu als pensioenuitkering krijg!Bedroefde emoticon

De facteur die me het geld overhandigde, vroeg: ‘Dat is zeker een achterstallig bedrag?’ En ik: ‘Nee, dat is echt mijn pensioen! Ik zal er eens mee uit gaan eten, wat denk je?’. Glimlach

En toch heb ik ooit heel veel geld betaald aan “sociale bijdragen”. Alleen, ik geef het toe, stelde ik na enkele jaren heel hard werken vast dat ik moest zorgen dat ik niet te veel verdiende met mijn vertalingen, want bijna al mijn verdiensten gingen naar de belastingen! En… nam ik sindsdien minder werk aan, betaalde ik dus geen sociale bijdragen meer, en bouwde dus ik geen “pensioenrechten” meer op.

We komen niet echt iets te kort, Roger en ik, maar als ik mijn vertaalwerk zou stopzetten, zouden we dat serieus voelen! Ik hou niets over van het geld dat ik met die jobs verdien (bijna alles wordt uitgegeven aan de gebruikelijke kosten: verwarming, verlichting, telefoon, enzovoort – en voor de rest vooral aan cadeautjes) maar als we dat zouden missen, we zouden het voelen!

En… Ik moest weer denken aan al die cursisten van mij destijds, toen ik nog “Initiatie Nederlands” gaf op de gemeente, die soms klaagden omdat ze te weinig geld kregen! Oei, nu ben ik weer een racist zeker?

Eigenlijk wilde ik over iets heel anders schrijven (maar tja, dat ging ook over geld, dus dwaalde ik blijkbaar spontaan af): Ik heb deze avond voor een groot deel van de facturen van de KVLS gezorgd en ik werd daar weer zo nerveus van! Bedroefde emoticon

2 opmerkingen:

  1. Josiane,

    Proficiat met je Pensioen, en wat voor een.......!
    Ik krijg normaal 60€ per maand, maar wij kozen voor een Gezinspensioen.....
    Kusje
    Francoise

    BeantwoordenVerwijderen