donderdag 4 juni 2015

Doodgewone dag met toch veel vragen

Vandaag was een doodgewone dag maar... ik heb (tussen het huishouden en de boodschappen door) veel gelezen.

En ik lees steeds vaker dat verzadigde vetten niet zo gevaarlijk zijn als men ons altijd vertelde. En dat vooral wat ik zelf "snelle koolhydraten" noem (deegwaren, brood - vooral wit, hoewel, zelfs in volkorenbrood zou gluten een slechte rol spelen - rijst, aardappelen en uiteraard alles waar suiker in zit) én verkeerde olies (vooral frituurolies) de boosdoeners zijn.

Als dat waar is (ik ben het verder aan het onderzoeken), heb ik mijn Roger jarenlang verkeerd gevoed.

Ik herinner me bijvoorbeeld dat ik een poosje, na zijn eerste hartinfarct, heel veel zonnebloemolie gebruikte. Met als gevolg een opmerkelijke daling van zijn cholesterol. Alleen was de verhouding goede/slechte cholesterol daarna helemaal niet goed.

Nu weet ik waarom: er zijn te veel omega 6 vetzuren in zonnebloemolie, en die bevorderen ontstekingen, ook in de bloedvaten. En dan... gaat (onder andere) de cholesterol een soort "bandage" leggen tegen de bloedvatwand. Hoe meer ontstekingen, hoe meer de wand dikker en smaller wordt door die cholesterolreactie.

Amai, zeggen ze in Antwerpen, gezond koken spreekt niet vanzelf!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten