donderdag 15 oktober 2015

Over Nederlandse tussentaal

Ik heb vandaag, ondanks mijn luiheid te wijten aan mijn een beetje ziek zijn, ook enkele kranten online doorgenomen en dit vond ik een heel verkeerde zienswijze. Leerlingen leren van leerkrachten niet alleen de eigenlijke leerstof maar ook correct spreken en schrijven. En zoiets geldt des te meer voor anderstaligen.

Als ik – ondanks het platte Antwerps van mijn vriendinnetjes – destijds op school niet zo goed mogelijk Algemeen Nederlands had geleerd van mijn leerkrachten, waar stond ik nu dan wel?

Goed les geven kan ook en moet volgens mij zelfs (zo goed als mogelijk, want ik weet dat Vlamingen daar nog veel moeite mee hebben) in de standaardtaal.

Dat is immers precies wat Franstaligen ons verwijten hier in België: dat Vlamingen zo fel hun dialect blijven hanteren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten