maandag 9 mei 2016

Over ondere andere Broekom

Ik ga jullie niet lastig vallen met alle kleine huishoudtaken die vandaag aan de orde waren, wel wil ik het even hebben over onze korte wandeling in Broekom. Het was nog steeds prachtig weer. Tijdens de wandeling hebben we niemand ontmoet behalve een man met paard en paardenkar en een landbouwer. Wel veel vogels en, buiten het geluid van de tractor op de foto hieronder, een bijna volkomen stilte, onderstreept door dat vogelgezang. Zalig rustgevend was dat!




Deze foto speciaal voor jou, lieve Matthias! (foto's Roger)
Deze avond, na het eten (groentesoep, gamba's al ajillo, rauwe witloof met mayonaise en vers door Roger gebakken speltbrood) nog gelezen in het boek van Emmy. Als ze mij had laten haar typoscript nalezen, had ik toch enkele bemerkingen gemaakt. Ze heeft (ik moet eigenlijk zeggen "had", want Emmy is nu niet meer van deze wereld) de neiging haar (heel mooie) sfeergevende beschrijvingen te vaak te herhalen in uiteraard andere, mooi opgebouwde zinnen, met weer andere vergelijkingen en metaforen. De mens van tegenwoordig die het meestal heel druk heeft, zal, vrees ik, net zoals ik tijdens het lezen, vaak denken: 'Dat wist ik al'.
Ook had ze, in het deel dat ik al gelezen heb, de neiging zonder waarschuwing over te stappen naar een ander gezichtspunt. Zo denk je dat je nog steeds leest over de gedachten van eerste hoofdpersonage Hendrik en ineens besef je dat je leest over wat er in het hoofd van zijn liefje omgaat. Maar kom... ik weet dat ik heel streng ben en echt, die enkele zaken hebben niet gezorgd dat ik minder genoot van Emmy Swerts prachtige stijl!

Uiteindelijk eindelijk nog enkele mails beantwoord die al heel lang op een antwoord wachtten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten