maandag 20 juni 2016

Nederlands leren als Franstalige?

Nadat ik nog enkele mails had beantwoord na voor vorige post te hebben gezorgd, zat ik nog even de kranten enzovoort te lezen online.

Ik viel zopas op dit.

Ik wist al lang dat Walen verkiezen Engels te leren in plaats van Nederlands, en ik vermoed al lang aan wat dat ligt: als ze Standaardnederlands leren, kunnen ze er immers niet veel mee doen, want veel Vlamingen (ik weet het: er zijn ook veel uitzonderingen) blijven hun plaatselijk dialect hanteren en doen geen moeite om Standaardnederlands te (leren) spreken.

Ikzelf was verplicht opnieuw Nederlands te leren toen we terugkwamen uit Congo: ik wilde niet, zoals mijn vader mij voorstelde, naar een Franstalig internaat gaan. Maar als ik nu als Waal zou moeten kiezen, ik weet niet zeker of ik voor het Nederlands zou opteren (vooral als ik ervaring zou hebben met de Vlaamse dialecten en tussentaal die nog steeds gebruikt worden).

Vlamingen, wees toch wat fierder op jullie taal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten