donderdag 10 november 2016

Wanneer schrijf je nog iets?

We gingen vandaag bier kopen en Lieve stelde me die vraag. Ze is niet de eerste.

Wel, ik schrijf heel veel... alleen vind ik maar geen tijd om "creatief" (lees eigenlijk: "voor mezelf") te schrijven.

Vandaag bijvoorbeeld heb ik nog enkele uren besteed aan de nieuwste Limburgse monografie. Na een telefoontje van meer dan een uur met Jan Gerits (eigenlijk een redactieraad via telefoon dus). Hij had zelf enkele uren besteed aan het nalezen van de tekst, had nog enkele fouten gevonden en vroeg mij nog een en ander te wijzigen aan de opmaak. En ikzelf had dan weer een tekst aangekregen die moest toegevoegd worden aan het boekje, waardoor heel die opmaak nog eens herbekeken moest worden.
Ik heb ook, na een telefoontje met Nany, die zich echt zorgen maakt over het einde van een traditie, wat ik begrijp, een poosje over en weer gemaild met mijn zus Bie.
En, aansluitend, enkele mails van andere vrienden beantwoord.
Om de laatste brief van mijn Matadi-vriendin zonder pc te beantwoorden, vond ik wel nog geen tijd (ik heb ook nog een kort tekstje moeten vertalen, we gingen naar Decathlon zoeken naar ballerina's, maar die waren zo goed als uitverkocht en mijn maat was er niet meer bij, en ik heb nog onder andere een wasmachine laten draaien en deze avond voor eten gezorgd). Nu zou ik eindelijk nog wat tijd moeten maken om teksten voor het boek van de werkgroep WOI na te lezen (en dus ook de laatste teksten van Roger: dat werk lijkt hem echt te boeien!).
En eigenlijk heb ik al lang niets meer geschreven in mijn dagboek (want niet alles wat ik denk en/of doe komt hier terecht hé mensen): misschien moet ik daar deze avond ook nog wat tijd aan besteden?

Tja, wanneer "schrijf" ik dan nog iets???

Hoewel...
Ik ben al een poosje aan het denken dat als je zoals ik alleen terechtkunt bij kleine uitgevers, je absoluut niet zeker bent van de kwaliteit van je boek. Jawel, ik maak ook fouten, dat werd vandaag nogmaals bewezen! Komt daar nog bij dat je als niet beroemde schrijver verwacht wordt jouw boeken vooral te slijten aan kennissen en vrienden... die zich waarschijnlijk gewoon verplicht voelen een exemplaar te kopen.
Je kunt natuurlijk in eigen beheer uitgeven maar dat spreekt me niet aan: Nederlands is immers mijn tweede taal (geworden) en ik wil graag dat iemand mijn schrijfsels serieus naleest.

De vraag is dus eerder: "Schrijf" ik nog ooit wel iets?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten