woensdag 15 februari 2017

Rendez-vous

16°C in de schaduw vandaag en, na weer een telefoontje met Nany die zoals altijd heel veel op haar programma had staan, gingen we nog eens wandelen in Borgloon. We hadden er gisteren immers opgemerkt dat de "stadshoeve" eindelijk ontmanteld is en wilden er foto's van maken. Wat er van overbleef sprak tot mijn verbeelding en ik vroeg me af waar de stallen dan wel waren geweest. 'Misschien hadden ze geen dieren,' opperde Roger en ik: 'Als je spreekt van een hoeve, dan zijn er toch dieren?'.



Foto's Roger
 We wandelden daarna nog langer dan een uur in het mooie stadje.


Roger vertelde me dat  er vroeger een cinema was in dit pand

Foto's Roger
Na het avondeten maakten we ons klaar om naar Kortessem te gaan. We waren immers door Erfgoed Haspengouw uitgenodigd op "Rendez-vous" in de schuur van het kasteel van Printhagen.
Wat die "Rendez-vous" precies inhield, wisten we niet maar de binnenkant van die gerenoveerde schuur wilden we wel zien. We schreven ons dus in.
Later hoorden we van andere heemkunde- en werkgroep WOI-leden dat ze er ook zouden naartoe gaan en beseften we waarom ook wij waren uitgenodigd.

Het werd een heel gezellige receptie met enkele toespraken over onder andere de samenwerking tussen allerlei instanties en verenigingen die zich bezighouden met cultureel en ander erfgoed. We ontmoetten er ettelijke leden van Heemkunde Groot Heers en van de werkgroep WOI, enkele andere ons bekende (of gewoon "bekende") mensen uit Heers en Johnny en Christiane uit Borgloon. Deze laatste vertelde me dat ze ons had zien wandelen in Borgloon deze middag.
Ludo D. van Heemkunde Groot Heers herinnerde me eraan dat we vier of vijf jaar geleden ook aanwezig waren op die receptie van Erfgoed Haspengouw, toen in de stroopfabriek van Borgloon (ik was dat helemaal vergeten). Het blijkt te gaan om een jaarlijkse receptie bij de aanvang van het nieuwe werkjaar.


Met Ludo D. (foto Roger)
Het was heel gezellig! En die schuur (want daarvoor hadden we ons eigenlijk ingeschreven) is mooi gerenoveerd. Na de vele zoute hapjes (drank was er ook à volonté) kwamen ze rond met zoetigheden: allerlei gebakjes en soesjes. Ik ben geen zoetekauw maar die soesjes bekoorden me wel. Ik heb er kunnen aan weerstaan (in tegenstelling tot Roger... maar ik maakte dan wel discreet gebruik van mijn damptoestel).

Er was zoveel volk dat we onze auto heel ver van de schuur moesten parkeren en dat Roger nog eens een klein half uur moest stappen deze avond: beweging heeft hij meer dan voldoende gekregen vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten