zondag 5 maart 2017

Na het vertrek van de kindjes, aankomst van Hendrik

Vrijdag 3 maart 2017

Vandaag maakte Eva ons "pas" om 6:45 uur wakker en kon ik de kindjes in bed houden tot een uur later. Slapen kwam er echter niet meer van.
Bij het ontbijt weigerde Eva weer melk te drinken maar ze at 2 potjes yoghurt, een boterhammetje en dronk water.
Er werd gespeeld, gezongen (Roger moest weer "de bedboot" opzetten), getekend en naar een filmpje gekeken.
Rond 10:30 uur werd Eva weer moe. We legden haar in bed en ze sliep tot 13 uur.

Tijdens het middagmaal (ik had nog eens boekweitpannenkoeken gebakken) stelde Elena zich veel vragen over de paasklokken, de paashaas en de "paasvos" die tot de folklore behoort in de streek waar haar andere grootouders wonen. Ze leek al die gewoontes serieus in vraag te stellen en vroeg zelfs: 'Wie heeft dat allemaal verzonnen?'
Matthias stelde zich geen vragen, dacht gewoon dat én de klokken én de haas én de vos zorgden voor de paaseieren.
Elena vertelde me uitgebreid over die paasvos-traditie: 'Dan gaan vake, en papa, en wij, en oom D, en mijn neefjes het bos in om de vos te vangen - door zout op zijn staart te leggen, wat nooit lukt. En als we terugkomen, hebben moeke, mama en tante H, die thuis zijn gebleven, zelfs niet opgemerkt dat die vos ondertussen eieren is komen leggen in de tuin! Dat kan toch niet, dat ze niets hebben opgemerkt?'

Ik ken het huis van vake en moeke een beetje en antwoordde: 'Misschien zaten ze in die eethoek waar je minder zicht hebt op de tuin?'
'Nee, daar zitten ze bijna nooit,' redeneerde Elena. 'Maar,' vervolgde ze, 'is die vos nu slecht of goed? Want hij gaat eieren stelen en brengt ze naar de kindjes.'
Dat vond ik een even moeilijke vraag als zij (ik kende dat verhaal niet).

Om 13 uur at Eva (ze wilde absoluut zelf eten) amper enkele lepels groente. Ik gaf haar dan ook maar een pannenkoek en een stukje kaas.

We hebben daarna nog gespeeld, Eva ging weer even dutten, en om 17 uur (Eva was weer wakker, had haar fruitpap helemaal opgegeten en ik ging net beginnen koken) kwamen onze dochter en schoonzoon aan.
Rond 18 uur zaten we aan tafel en rond 20 uur vertrokken de kindjes met hun ouders.
Een uur later haalden Roger en ik Hendrik af aan het station van Sint-Truiden.

Terwijl Hendrik zorgde voor zijn was, zorgde ik voor zijn eten. Pas om 22:45 uur zaten we samen in de salon met een glas bier of wijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten