vrijdag 19 mei 2017

Over suiker, snelle koolhydraten, verslaving en gezondheid

Ik keek deze avond nog naar een filmpje over die dingen en herkende wat ik zelf wil doen: suiker in al zijn vormen vermijden.
Maar mij lukt het niet: ik kan toch niet telkens weigeren een dessert te eten bij vrienden; of, in plaats van zo weinig mogelijk pasta te nemen, helemaal geen spaghetti opscheppen als we die ergens krijgen voorgeschoteld?

Maar... bedenk ik ineens, misschien moet ik zelf ook vertellen dat ik met zulk onderzoek  bezig ben? Ja maar, dan zal iedereen mij vragen voor wie ik dat onderzoek verricht! Voor mezelf, omdat ik er een boek wil over schrijven, zou dat volstaan als antwoord?
Ik vrees van niet!

En toch heb ik heel veel zin om het te proberen (alleen chocola met minstens 81% cacao staat dan nog op mijn lijst toegelaten zoetigheden en ik weet dat ik niet meer nodig heb).

Maar hoe zit het met bier? Ik lees en hoor tegenstrijdige berichten daarover. Bij het brouwen worden suikers omgezet in alcohol, dat is duidelijk. Maar alcohol wordt dan weer door ons lichaam omgezet in glucose (een soort suiker dus) las ik ooit.
Kan iemand mij zeggen hoe het precies in elkaar zit? En waarom bierdrinkers (zoals ik) zelfs als ze slank zijn, de neiging hebben een buikje te ontwikkelen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten