woensdag 2 augustus 2017

Over mijn grootvader Georges Philips

Ik heb hem nooit gekend en Nononc, de oom van wie ik als kind dacht dat hij mijn broer was, heeft hem amper gekend. Nononc werd immers geboren in februari 1939 en mijn grootvader (van moederskant dus) verongelukte op 11 maart 1942 (in "Marraine, herinneringen aan mijn grootmoeder" vertel ik meer over zijn tragisch overlijden).

Mijn grootvader werd geboren op 24 november 1898 en werd dus 16 jaar in november 1914. Marraine, Nany, Nononc en andere familieleden vertelden me constant dat die Georges Philips had meegevochten in de Grote Oorlog. En Roger en ik vroegen ons af hoe dat mogelijk was vermits hij amper 16 jaar was in 1914. Hij is natuurlijk wel 18 jaar geworden tijdens de oorlog (in 1916) maar hoe zat het toen met de dienstplicht (en zeker voor jonge mannen die woonden in bezet gebied)?

Het hield ons allemaal al een poosje bezig, Roger, mama, Nononc en mij.

En vandaag, na onze uitgebreide boodschappen, vond ik, in een mail van Nononc, een foto van die blijkbaar heel knappe grootvader van mij:

Hij was toen waarschijnlijk ongeveer 19 jaar (herkomst foto onbekend)
Daarmee hebben Roger en ik natuurlijk nog geen antwoord op onze vragen.

12 opmerkingen:

  1. Datum overlijden: 11 maart... datum geboorte Beatrice!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. he dat wist ik niet! Spijtig dat we niet veel of niets van onze grootvader weten. heb jij er al eens met mama over gepraat? Lukt niet goed hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb al geprobeerd maar zonder veel resultaat eigenaardig genoeg!

      Verwijderen
    2. ik ook zonder resultaat, zou mama toen een trauma opgelopen hebben, je vader op die manier verliezen is niet niets.

      Verwijderen
    3. Dat is mogelijk, heb het ook al gedacht. Vooral omdat ze sinds toen tot en met werd ingeschakeld in het huishouden (marraine moest immers buitenshuis werken gaan).

      Verwijderen
  3. valt mij nog iets op bij de datum : geboren op 24 november, jij op 22! dus dat scheelt niet veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Trauma? Nooit iets over gehoord, noch van haar noch van vrienden. Wat wel was: zij speelde de baas over mij!
    Marraine is niet gaan werken; enkel.bij Tante Flore en ik moest mee. Jules kwam mij afhalen aan de school.
    Dit zlles na de oorlog, dus vanaf 1946.
    Wij hadden dan onze eerste student: Etienne, en dan Maurice erbij. Bij hij vertrek kwamen de Moens-en.
    Jullie Mama kreeg een job aangeboden n Brussel maar
    Ochtend die niet aannemen. Marraine en Nonkel Mille vonden dit te gevaarlijk. Zij was maar 16 jr.
    Dus werd er geopteerd voor beroep naaister. Leercontract bij Mme. Wivine.
    Sinds 1946 ging naar de " grote school". De sleutel was verstopt. Kleine taken waren voor mij o.a. De was op de blijk leggen, poetswerk.
    Jullie Mama was hoofdzakelijk bezig met naaien en okkasioneel voor de buren.
    Donderslag 1949!
    Dan is Marraine enkele maanden huishoudster geweest in Kortenberg. Er moest geld worden verdiend.
    Jullie Mama heeft o.a. Nog naaiwerk gedaan in de Blijde inkomststraat. Schoonbroer is na 2 jaar mislukking legerdienst begonnen.
    Intussen werd een " soort armoede dienst" ngeschakeld door de onderpastoor. Mevr. Brusselmans en VanCampenhout kwamen regelmatig op bezoek en zorgden voor Fin. Hulp!
    Dan volgde jullie vertrek naar Kongo.
    Van dan af weten jullie voldoende
    Persoonlijk: gooi nooit het steentje " trauma" op tafel...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bazige moeder van mij!

      En is dit dan ook "toeval"?
      Als Georges Philips niet was verongelukt, had marraine nooit studenten in huis genomen... en waren mijn zus, broer en ik er niet gekomen...

      Verwijderen
    2. Ja, dat is zoals men zegt:
      " HET" leven.... als, als,...

      Verwijderen