dinsdag 8 augustus 2017

Toch een vrijwilliger?

O ja, ik vergat gisteren (was aan het lezen gegaan) nog iets te vertellen over die bijzondere mail van mijn Matadi-vriend Lieven. Hij heeft wat opzoekingen verricht en gevonden dat mijn grootvader van moederskant een dossier heeft bij het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis. Dat vermoedde Roger al maar hij stelde mij voor pas naar dat museum te gaan als de drukte rond 100 jaar WO I voorbij is.
Maar... Lieven schrijft ook: 'Verschillende bronnen spreken van 16 jarige vrijwilligers die werden aangeworven op 2/8/14, maar vermits hij toen nog geen 16 was,nam hij mogelijk later dienst na de mobilisatie . De "Adrienhelm" en de kaki uniformen namelijk, die je grootvader op de foto droeg, kwamen maar in 1915'

Zou mijn grootvader dan toch een vrijwilliger zijn geweest?

6 opmerkingen:

  1. Verrassend en dankbaar voor deze melding!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hou je op de hoogte en zorg (als het mogelijk is) voor een kopie van het dossier. Maar nog even veel geduld hebben hé! xxx

      Verwijderen
    2. Zou heel lief van jullie zijn!
      Alleszins emotionele waarde!

      Verwijderen
    3. We geraken waarschijnlijk sneller dan voorzien aan het dossier! xxx

      Verwijderen
  2. zou je ooit geen kopie van dat dossier kunnen bemachtigen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja (zie antwoord op Nononc): ik hoop wel dat dossier te kunnen kopiëren. Maar wel nog veel geduld oefenen hé!

      Verwijderen