zondag 5 november 2017

Boekenbeurs

Die is al een poosje bezig en ik lees en hoor er constant over. Ik vernam dat dit jaar schrijver, KVLS-lid en vriend Daniël Depireux er zijn dichtbundel tekent (sorry, "signeert", moet je nu zeggen). Waarschijnlijk even fier als ik toen ik er de eerste keer als "schrijfster" gratis naartoe mocht.

Maar... als ik heel eerlijk ben: ik heb die boekenbeurs altijd gehaat, was er niet graag, en nu besef ik zelfs dat het afzetterij is. Uitgevers moeten (heel veel) betalen om er een plaatsje te krijgen. Bezoekers moeten (veel) betalen om er binnen te geraken en te veel betalen om er iets te eten of te drinken.

Een Vlaamse uitgever die daar niet aanwezig is, wordt niet ernstig genomen door de lezers, dus alle uitgevers proberen er een plaatsje te bemachtigen. En... het publiek trapt erin (zoals men zegt in Antwerpen).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten