donderdag 2 juni 2016

Regen, Würzburg en wifi

Woensdag 1 juni 2016

Het regende weer en het was koud toen we wakker werden. Ik was al bang dat we de dag zouden moeten doorbrengen met rondrijden in de weliswaar mooie streek en af en toe, tussen twee regenbuien, even rondwandelen in een gezellig dorpje. Want wat doe je anders met rotweer?
En inderdaad, daar begonnen we de dag mee. Hier en daar zagen we sporen van recente overstromingen.

Rond de middag werd het echter droog (ik ging eerst schrijven klaarde het op maar het bleef de hele dag grijs). We reden naar Würzburg en liepen er enkele uren rond, herinneringen ophalend, genietend van de vele prachtige gebouwen en van de net zoals vroeger gezellige drukte, vooral op het Marktplein. Waar we uiteraard ook braadworst met zuurkool en Frankenwijn bestelden op een van de talrijke terrassen. De heerlijke Frankenwijn krijg je nog steeds in glazen van 25 cl, maar nu zijn het geen roemers meer, wel pinten. Net zoals lang geleden viel het mij op dat zo één glas voor de autochtonen meestal niet volstaat, terwijl  dat door ons wordt aangevoeld als het equivalent van een derde van een fles wijn. De zuurkool smaakte veel minder zuur dan vroeger en zelfs wat zoet: een toegeving aan de smaak van toeristen?

Toen we terug op de camping waren, gingen we even in de buurt van de receptie zitten, waar ik meteen enkele mails ontving (onder andere van mijn zus Bie die had gelezen over overstromingen in deze contreien), snel mijn verslag van gisteren postte, en waar we daarna even online de weersvoorspellingen voor Europa bekeken. Overal regen, en zelfs onweer. 
'Ik denk dat we beter terug naar huis rijden,' zei Roger, 'in de regen reizen is niet fijn'. Ik moet hem gelijk geven maar... als het deze nacht weer regent (het is nu, om 22:30 uur, nog steeds droog) dan zijn we wel verplicht nog even hier te blijven: een natte niet Quechua-tent opplooien is geen sinecure!

22:50 uur: het regent weer! Straks stroomt de Main nog over, want het waterpeil stond al heel hoog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten