zaterdag 21 april 2018

Afspraak in Leuven

We hadden vandaag in Leuven afgesproken met Wiemla en Jef, de ouders van Debby.
Omdat we allebei "Mobile viking" zijn, kunnen Wiemla en ik elke dag desnoods een uur gratis aan de smartphone hangen met elkaar en dus hadden we op geen specifieke plek afgesproken. We zouden telefonisch contact houden.

Roger parkeerde onze Subaru in de stationsparking en ik belde naar Wiemla. 'Wij zijn op de Grote Markt,' zei ze, 'zullen we afspreken aan de ingang van de Fnac?'

Even later stonden Roger en ik op de plek van afspraak, en weer ging mijn smartphone over.
Wiemla: 'Ik ga eerst even naar het Kruidvat.'
Oké, wij dus naar het Kruidvat maar daar vonden we geen Wiemla of Jef.
Dan maar terug naar de Fnac en bellen naar Wiemla. 'We komen net aan het Kruidvat aan, maar we zullen meteen verder naar de Fnac lopen,' zei ze.
Iets later zagen we ze aankomen.

We gingen de Fnac binnen. Ik wilde uiteraard even Zeger goeiendag zeggen, maar die had het heel druk. Na een poosje meldde ik hem via een sms (ik wilde zijn gesprek niet storen) dat we later zouden terugkomen en we verlieten de winkel.

We zouden iets drinken op het vroegere Fochplein (we merkten dat de naam veranderd is maar ik herinner me de nieuwe naam niet). Met moeite vonden we een plekje voor vier: zo vreselijk druk blijkt Leuven geworden.

Na een verfrissende pint baanden we ons tussen al het volk een weg terug naar de Fnac waar we eindelijk even gezellig met Zeger konden praten nadat ik hem aan Wiemla en Jef had voorgesteld.

Daarna wilde Wiemla toch even terug naar het Kruidvat waar ze het een en ander zou kopen (en ik heb vastgesteld dat ik mijn afkeer voor shoppen misschien nog meer - "nog meer" omdat bijvoorbeeld de Action en de Kringwinkel al niet meer stoten op mijn tegenzin -  moet overwinnen: daar zijn inderdaad serieuze koopjes te doen).

Daarna kregen we weer dorst (het was zomers weer). We liepen terug richting Oude Markt, zochten en vonden uiteindelijk een plekje op de druk bezette terrassen van de Grote Markt. Wat een volk overal, ongelooflijk: ik herinner me hoe doods en stil Leuven vroeger was in de weekends en vakantieperiodes!

Om 18 uur had Wiemla gereserveerd in een Indisch restaurant in de Krakenstraat. We liepen er naartoe via de Oude Markt waar ik vroeger een poosje een "kot" huurde boven de toenmalige boekenwinkel van de uitgeverij Acco. Herinneringen en heimwee... maar op de Oude Markt was het nu nog drukker dan elders. Leuven is serieus veranderd en ik denk niet dat ik er nog graag zou wonen!

Het eten in "Namaste Tandoori" was heel lekker (en niet duur) maar uiteraard was het weer te veel voor mij. Groot voordeel: ik mocht de rest mee naar huis nemen.

Daarna gingen we nog iets drinken in de Gambrinus (weer herinneringen!) waar ze nu ook eten serveren. En uiteindelijk namen we de bus terug naar het station waar Wiemla en Jef de trein naar huis zouden nemen en wij onze auto moesten terugvinden.

Een heel gezellige dag... maar ik vond Leuven veel te druk geworden. Het was er drukker dan wat ik mij herinner van Antwerpen... en zelfs drukker dan in Madrid in september 2016!

Wiemla vertelde me dat ze van zulke drukte houdt. Ik moet toegeven dat, terwijl we op het terras van de Gambrinus van ons laatste drankje genoten, ik bedacht dat het eigenlijk een gezellige drukte was... maar toen kon ik alles als het ware "van buitenaf" aanschouwen. Terwijl zolang ik zelf tussen al dat volk moest bewegen, ik me ongemakkelijk voelde. Nee, ik hou echt niet van massa's volk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten